wtorek, 2 lutego 2010

Metoda Dennisona

Jest to metoda towarzysząca zajęciom edukacyjnym i terapeutycznym.
Można pracować z dziećmi dyslektycznymi, które mają skrzyżowaną lateralizację, z dziećmi nadpobudliwymi, zahamowanymi, z porażeniem mózgowym, upośledzonymi umysłowo.
Paul Dennison - psycholog, pedagog. Na przełomie lat 60/70 pracując z dziećmi dyslektycznymi zauważył, że gdy nauka takich dzieci odbywa się w ruchu, przychodzi im ona znacznie łatwiej niż w spoczynku. Dennison zaobserwował, które ruchy wywierają najbardziej zbawczy wpływ na dzieci i opierając się na tym stworzył kanon podstawowych ćwiczeń, które nazwał gimnastyką mózgu.
Najważniejszym osiągnięciem Dennisona było odkrycie dwóch podstawowych ruchów, za co otrzymał bardzo prestiżową nagrodę, tj. ruchu naprzemiennego i ruchu jednostronnego.

Na co pomaga metoda Dennisona:

* Zmniejszenie lub zwiększenie napięcia mięśniowego i napięcia ścięgien- redukuje napięcie;
* Poprawa funkcjonowania w orientacji przestrzennej w wymiarach prawo-lewo, góra-dół, przód-tył (w obrębie własnego ciała);
* Poprawia koncentrację dowolną;
* Usprawnia myślenie globalne, asocjacyjne (wiedzę nowo nabytą włączamy w już posiadaną);
* Zwiększa się spostrzegawczość;
* W zapamiętaniu materiału zwiększa się ilość, tempo;
* Usprawniają się zmysły np. wzrok, słuch.

Dlaczego tak się dzieje?

* Praca prawej i lewej półkuli.
* Ilość połączeń między półkulami jest różna u kobiet i mężczyzn. Ilość połączeń tworzy się w okresie noworodkowym, w którym ważna jest jak największa ilość ćwiczeń.
* Chłopcy mają mniej połączeń, dlatego więcej jest wśród nich dyslektyków z trudnościami w nauce czytania i pisania;
* Funkcjonowanie w obrębie prawej i lewej półkuli - w stresie- ogniwo połączeń przestaje prawidłowo funkcjonować np. sytuacja egzaminacyjna lub reakcje obronne na stres w szkole.

Półkula dominująca :

LEWA-NAUKOWIEC

* Półkula logiczna;
* Czynności wyuczone;
* Język;
* Zasób słów;
* Analiza sytuacji życiowych;
* Spostrzeganie, wnioskowanie;
* Poczucie czasu;
* Przetwarzanie danych;
* Słuchanie.

PRAWA-ARTYSTA

* Uczuciowość;
* Intuicja, dotyk, smak;
* Zapamiętywanie twarzy, obrazów, tonu głosu;
* Spontaniczność, elastyczność;
* Preferencje odbioru graficznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz